עם 800 מיליון משתמשים ברחבי העולם, כ-20 שעות שימוש חודשיות, 6 פתיחות של האפליקציה מידי יום וצפיות שמסתכמות ביותר מ-6.2 מיליארד צפיות בכל חודש – אפשר לומר בקלות שטיקטוק נמנית עם האפליקציות המובילות בישראל ובכלל. עדיין לא מפרסמים שם? הגיע הזמן שתיחשפו לאלפי גולשים שישמחו לצפות בכם. הנה כל מה שתצטרכו כדי להתחיל ליצור כאן שיווק חזק:
מה זה טיקטוק?
טיקטוק היא רשת חברתית מבוססת סרטונים קצרים (בין 15-60 שניות), בה ניתן להוסיף אפקטים, מלל ומוזיקה. החברה בבעלות תאגיד הטכנולוגיה בייטדאנס, רכשה בשנת 2017 את אפליקציית musical.ly והשאר היסטוריה – גם ברמת שיאי ההורדות וזמני השימוש וגם בנוכחות של משפיעני רשת, מפורסמים מכל התחומים ומובילי דעה, שמעצבים את דעת הקהל ומספקים תוכן שהופך לאייטמים חדשותיים.
מי קהל היעד של הטיקטוק?
הקהל “המקורי” של טיקטוק הוא בעיקר צעירי דור ה-Z שגילם עומד על 13-19. אלא שבשנים האחרונות גם הקהל המבוגר יותר מתגבר את נתוני השימוש באפליקציה, כך שאחוז משמעותי ממנה הוא גילאי 29-31 במקביל. יחד עם זאת, גם הטון וגם הסגנון “הטיקטוקי” מוכוונים לצעירים מאוד כך שאם קהל היעד שלכם מבוגר יחסית (35-40 ומעלה), שווה לבחון לעומק את כדאיות הפרסום כאן.
מהי הדרך הנכונה לשווק בטיקטוק?
בואו נתחיל עם כמה כללי ברזל: השפה בטיקטוק מתבססת על תרבות של חיקוי ואינסטנט. הווה אומר שאחד מפרסם סרטון והיתר מתחילים לשחרר סרטונים דומים משלהם ולא בהכרח פארודיים לסרטון המקורי. בנוסף, קצב הדיבור והצילום שלכם אמורים להיות מהירים וקצביים. לא הצלחתם להגיע ל”תכלס” בשלוש שניות? חבל, הקהל עובר הלאה.
ועוד כלל חשוב: פרסום בטיקטוק לצורך מכירה דורש עבודה בכפפות של משי. קהל האפליקציה לא מעריך ניסיונות מכירה ב-PUSH ובוודאי שאסור לצעוק לו את המבצע הבא שלכם.
הדגש בתוכן הוא תמיד על הערך שאתם מספקים לגולשים, למשל טיפים בנוגע לשירות או המוצר, הדגמה שלהם, סרטוני לקוחות שעושים לכם “אנבוקסינג” (פתיחה בלייב של המשלוח) וכן הלאה. מכאן אפשר בסוף הסרטון להפנות את הגולשים לקישור לאתר שלכם בביו, אם הם מעוניינים במידע נוסף.
עניין נוסף שצריך להכיר הוא האיסור על הפרת זכויות יוצרים של הסאונד והמוזיקה, כך שלא תוכלו להעלות משהו שהורדתם מיוטיוב ותצטרכו להסתפק באפשרויות החינמיות, לשלם על אלה שלא או פשוט ליצור סאונד מקורי משלכם.
סרטונים קצרים
כפי שקראתם, הדרך לתקשר עם הקהל היא בעזרת סרטונים קצרים ורצוי שקצרים ככל האפשר. אתם אמורים לתמצת ולזקק את המסרים שלכם לכמה שניות, כאשר מומלץ להשתמש בטכניקות צילום ועריכה שיפיחו בסרטון חיים ולשמור על עניין וסקרנות לאורך הדרך.
לפי הרבה מאוד משפיעני רשת ומובילי דעה בטיקטוק, חשיפה ויראלית לוקחת זמן והיא מצריכה מכם עקביות ושכלול, רגישות לפידבקים מהקהל ובעיקר סבלנות. לעתים לוקח בין מספר שבועות ועד כמה חודשים עד שסרטון מסוים “תופס” ואז קל יותר לזהות את מרכיבי ההצלחה ולחזור שוב על הדפוס.
קמפיינים בטיקטוק
מלבד התוכן הויראלי, לטיקטוק בדומה לפייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב יש מערכת פרסום (TikTok For Business) בה תוכלו ליצור קמפיינים מפולחים לפי קהלי יעד ותחומי עניין, לצפות בנתוני אנליטיקס למאפיינים ולביצועים של המודעות וגם ליהנות ממאגר של עזרים לעריכת הסרטונים. כמובן אפשר גם לתייג את התוכן שלכם, כדי שיופיע לגולשים שלא עוקבים אחריכם ב”פור יו” (הפיד שבו כל גולש רואה את התכנים שלו).
איך טיקטוק עוזר לי לשווק את העסק?
בטיקטוק בדומה ליתר הרשתות החברתיות ניתן לפרסם בתשלום לצד פרסום אורגני. בראש ובראשונה, מדובר בפלטפורמה פופולרית שמיליוני גולשים משתמשים בה באופן קבוע ולכן היא מגבירה את המודעות למותג שלכם בקלות.
דרך הטיקטוק תוכלו למכור כמובן את המוצרים והשירותים שלכם, תוך שאתם בונים מספר קהילות (למשל תוכן שפונה בפעם אחת לקהל כזה ובסרטון הבא לקהל מעט שונה) ואפילו מספקים להם כבר בתוך האפליקציה שירות בעל ערך.
הפרסום בטיקטוק עובד ולכן תוכלו למנף את התוכן שלכם לא רק לצבירת פופולריות, מעורבות ופידבקים מהקהל, אלא גם להציע לו מוצרים חדשים, רעיונות ואפשרויות עבודה מול העסק שלכם.
איך לפתוח טיקטוק עסקי?
אם פתחתם חשבון פרטי בטיקטוק (כלומר, חשבון רגיל), תוכלו להמיר אותו בכל שלב לחשבון עסקי אך שימו לב שאפשר לעשות זאת רק מתוך האפליקציה ולא על המחשב הנייח:
לחצו על סמל ההמבורגר (שלושת הקווים) בחלקו השמאלי של המסך (אם הורדתם את האפליקציה בעברית) > הגדרות > ניהול החשבון > שליטה בחשבון > מעבר לחשבון עסקי. תוכלו לדעת שהצלחתם אם ייפתח לכם שדה להזנת קישור לאתר שלכם, אבל לפעמים קורה שהוא נפתח רק אחרי שמשתמשים קצת בחשבון העסקי ומעלים תוכן. כמובן שאפשר להוסיף אותו גם בביו ולכלול שם תוכן נוסף (ותמציתי!) עליכם ועל העסק/ השירות/ המהות שלכם. אם יש לכם כבר עמוד פעיל באינסטגרם או ערוץ יוטיוב, תוכלו לקשר אותם לעמוד הטיקטוק שלכם.
טיפים לשיווק בטיקטוק
תעשו את זה קצר
היצמדו לסרטונים של עד 15 שניות בהם תגישו מידע בעל ערך ובצורה תכליתית, אפשר גם בלי להציג את עצמכם בהתחלה אלא דווקא בסוף. אם יש לכם נושא מורכב, אפשר לחלק אותו לסדרת סרטונים שבה גם הקהל שלכם ייהנה מרעיון בהמשכים.
שימו לב גם לאיזון: כמות גדולה מאוד של תוכן עלולה לגרום למסר שלכם להתבלבל ולהתפספס. כמות מועטה מידי של תוכן עלולה שלא לספק לגולשים את הערך המדויק. את הבעיה הזו פותרים דרך מחקר ואפיון קהלים, שאותו עליכם לבצע כחלק מתוכנית השיווק האסטרטגית שלכם ועוד הרבה לפני שמתחילים לפרסם בכל מקום שהוא.
תהיו יצירתיים
קריאייטיביות היא שם המשחק וחשוב שתצאו לתכנון של עשרות דרכים חדשות בהן אפשר להעביר את המסר. דגש מרכזי באפליקציה הוא על הרבה הומור, כך שאם תדבקו בו, סביר להניח שתסחפו אחריכם מתעניינים רבים לאורך זמן. אתם יכולים תמיד לקחת השראה מאחרים, אבל זכרו שבנקודה מסוימת תצטרכו להביא את “השטיק” הייחודי שמזוהה איתכם והוא זה שבונה הלכה למעשה קהל עוקבים מעורב ונאמן.
שדרו בלייב
דרך מצוינת לבנות קשר טוב עם הקהל היא להשתמש ב-LIVE. התכונה תאפשר לכם לעלות לשידור חי ולהזמין את הגולשים להיכנס, על ידי שליחת הודעה על שידור סטרימינג טרי שמתקיים אצלכם ממש עכשיו. הלייב גם ניצב בראש עמוד הפור יו של הגולשים כך ששווה מאוד לנצל את העובדה שהוא חושף אתכם יותר.
אם יש לכם פחד קהל קטן ואולי גם חשש מפני המצלמה בשלב הזה של חייכם, זכרו שכולם נמצאים באותו המצב מאחורי הקלעים. אתם יכולים לעבוד עם טקסט סמוי שנמצא על ידכם, לעלות לשידור עם שותף או חבר תומך שנמצא שם ברקע ועליכם לזכור שהביטחון נבנה לאורך זמן. אף אחד לא נוצץ בסרטון הראשון שלו, אבל אנחנו מבטיחים שאחרי החמישי כבר תרגישו שזה קל וחלק.
עם הזמן תוכלו לשלב פורמטים טובים כמו הפעלות שאלות ותשובות מול הגולשים, עלייה ללייב מאחורי הקלעים, הדרכות ועוד. מומלץ שתעלו בלייב בשעות שבהן הגולשים שלכם נמצאים באפליקציה ואם יש לכם דאטה, זה בהחלט לא רע לפרסם את הלייב הצפוי ולעשות לו קצת “הייפ” לפני כן.
שמרו על פשטות
מודל KISS (Keep It Simply Stupid) מעולם לא היה רלוונטי יותר מאשר בטיקטוק. מטרת העל היא לפרסם דברים בצורה פשוטה, אותנטית, שמשקפת אתכם ואת הערך והרעיונות האמיתיים שלכם ושמבדרת את הקהל בסך הכל, לא מוכרת לו.
בהקשר הזה כדאי גם לבלות זמן אישי מול האפליקציה – ברגע שהיא תלמד מה אתם אוהבים, היא תחשוף אתכם לתוכן שיעזור לכם לקבל השראה ולהבין את השפה והרעיונות. יש הרבה “גולמיות” בדרך שבה מדברים, מצלמים ועורכים סרטונים בפלטפורמה, כך שזה תקין ואף רצוי שהדברים לא ירגישו “מבויימים” ומאורגנים מאוד.
תייצרו שיח בתגובות
מעורבות היא סוגיה קריטית בכל עולם הסושיאל ולכן לא די בכך שצפו בכם ותצטרכו גם לעודד תגובות. מומלץ שתגיבו לעוקבים שלכם ותסמנו לייק למה שמתאים כדי לחזק את האינטראקציה ואל תנטשו את האפליקציה עם ירדתם משידור לייב וברור לכם שיהיו שאלות המשך.
בטיקטוק אתם גם יכולים לסנן מילים או ביטויים לא מקובלים בצורה אוטומטית וזה אפילו רצוי שתסירו מהתגובות הערות לא הולמות.
הבינו את הטרנדים בטיקטוק
טיקטוק עובד על הרבה מאוד טרנדים ולכן תמיד כדאי להתעדכן בחדשים ולשלב אותם בתוך הסרטונים שלכם. מה שטוב בתוכן מבוסס טרנדים הוא שגם האלגוריתם של טיקטוק מזהה אותם, כך שהוא צפוי לחשוף אותו יותר ובכך להגדיל את מספר העוקבים שלכם לאורך זמן. כמובן שמומלץ שלא להיסחף אחרי כל טרנד סתם כך, אלא לקשור אותו אליכם ולפעילות שלכם, כמובן לגישה ולסגנון הייחודיים שלכם ביתר התכנים.
אל תשכחו את ההאשטגים
התיוגים מסייעים לגולשים להבין את הנושא ואת המגמות המרכזיות בתוכן שאתם מעלים ויש להם גם ערך מבחינת החשיפה לקהל. ההאשטגים הפופולרים משתנים מידי יום והם אלו ששומרים על קצב העדכון והריענון של התכנים בפלטפורמה ומאפשרים לדעת מהן המגמות החזקות של הרגע. מבחינתכם, התיוגים יעזרו לכם להיות הרבה יותר רלוונטיים וגם הם נחשפים יותר לקהל, בדומה לטרנדים.
סיכום
הודות לפוטנציאל החשיפה האדיר ולמערכת הפרסום הנגישה והמיידית של טיקטוק, אפשר להתחיל לשווק בפלטפורמה בקלות ואפילו ליהנות מזה. אם אתם עדיין חדשים כאן, מומלץ שתתחילו “להרגיש” את האפליקציה ואת השימוש בה, לנסות להבין את הקצב, הטון והסגנון, לנסות לרדת לסף דעתם של מפרסמים אחרים (בדגש על המתחרים שלכם) ולקפוץ למים העמוקים ללא פחד – להתחיל לפרסם, ליצור ולחשוב יצירתי. מבטיחים שהעוקבים יאהבו אתכם.
שאלות נפוצות
כמה זמן סרטון של טיקטוק צריך להיות?
מסגרת הזמנים היא בין 15-60 שניות, אבל מומלץ לנסות לעמוד על הטווח הקצר ביותר כדי לשמור על מסרים תמציתיים וקולעים.
מה תדירות הסרטונים שצריכים להיות לעסק?
ציר הזמנים שבו מוצגים הסרטונים בטיקטוק שונה לחלוטין מיתר הרשתות החברתיות: המשתמשים לא רואים את תאריך הפרסום של הסרטון ולפעמים הוא תופס תאוצה רק כמה ימים מהפרסום ועולה בפוריו במשך חודשיים-שלושה. לכן התדירות יכולה להיות גם של סרטון אחד ליום.
כמה האשטגים צריכים להיות?
אין צורך להעמיס בתיוגים ולכן גם 1-2 לסרטון זה בסדר, אלא אם יש הצדקה ליותר כמו למשל האשטגים בנישות מסוימות או כאלה שיצרתם בעצמכם ואתם מעוניינים להתקדם איתם לאורך זמן.
כמה זמן סרטון של טיקטוק צריך להיות?
מסגרת הזמנים היא בין 15-60 שניות, אבל מומלץ לנסות לעמוד על הטווח הקצר ביותר כדי לשמור על מסרים תמציתיים וקולעים.
מה תדירות הסרטונים שצריכים להיות לעסק?
ציר הזמנים שבו מוצגים הסרטונים בטיקטוק שונה לחלוטין מיתר הרשתות החברתיות: המשתמשים לא רואים את תאריך הפרסום של הסרטון ולפעמים הוא תופס תאוצה רק כמה ימים מהפרסום ועולה בפוריו במשך חודשיים-שלושה. לכן התדירות יכולה להיות גם של סרטון אחד ליום.
כמה האשטגים צריכים להיות?
אין צורך להעמיס בתיוגים ולכן גם 1-2 לסרטון זה בסדר, אלא אם יש הצדקה ליותר כמו למשל האשטגים בנישות מסוימות או כאלה שיצרתם בעצמכם ואתם מעוניינים להתקדם איתם לאורך זמן.