Rego
כניסת לקוחות
דף הבית » מה ההבדל בין קידום אורגני [SEO] לקידום ממומן [PPC] ומתי כדאי להשקיע בכל אחד?

מה ההבדל בין קידום אורגני [SEO] לקידום ממומן [PPC] ומתי כדאי להשקיע בכל אחד?

SEO כללי מדריך קידום אתרים אורגני בגוגל
תוכן עניינים
  1. קשה להשוות – ולא בגלל מה שחשבתם
  2. מהם ההבדלים בין אורגני וממומן?
  3. יתרונות הקידום האורגני
  4. חסרונות הקידום האורגני
  5. יתרונותיו הקידום הממומן
  6. חסרונות של קידום ממומן
  7. אז באיזו שיטה כדאי יותר להשקיע?

קידום אורגני וקידום ממומן הן שתי שיטות יעילות שמטרתן להביא לקידום האתר, להגדלת החשיפה שלו לגולשים והתנועה שבו. עם זאת, מדובר בתהליכים די שונים שמביאים לתוצאות שונות, בטווחי זמן שונים ובמחיר שונה. אז לפני שאתם סוגרים עסקה עם מקדם אתרים או עם Google AdWords, חשוב לדעת מה ההבדל בין השניים ומה עשוי להתאים יותר או פחות לאתר ולעסק שלכם.

קשה להשוות – ולא בגלל מה שחשבתם

רבים חושבים שהקידום הממומן עדיף, גם בגזרת השגת המטרות וגם בגזרה הפיננסית. אנחנו נענה על הסוגיה הזו באמצעות השוואה מעולם הרכב. אם נשאל אתכם את השאלה הבאה: האם כדאי לקנות יונדאי i30 או פרארי 488?

אלו בעצם שתי מכוניות שימלאו מטרה זהה (לקחת אותנו ממקום למקום), אבל לכל אחת המאפיינים שלה, והן משרתות צרכים שונים לחלוטין כך שהשוואה ביניהן לא תוביל אותנו לבחירה חכמה ומושכלת שבאמת תשרת את המטרה שלנו.

כך גם בתחום הקידום האורגני והממומן. אלו שני תחומים שמטיבים עם האתר וגם משלימים זה את זה, אך כל אחד מהם מתבצע בתהליך שונה לחלוטין שגם נועד להגשים מטרות שונות, שעליהן נסביר בהמשך.

מהם ההבדלים בין אורגני וממומן?

קידום ממומן, או PPC (Pay Per Click), הוא שיטת פרסום שמבוססת על תשלום של עסק לגוגל, שמאפשר הצגת המודעה של העסק בראש תוצאות החיפוש. בדרך כלל, העסק ישלם רק על מודעות שמשתמשים הקליקו עליהן. המודעות הממומנות יופיעו ראשונות, ואחריהן יופיעו התוצאות האורגניות, הטבעיות, שאותן בחר גוגל בעצמו.

קידום אתרים אורגני, או SEO (Search Engine Optimization) הוא תהליך שנועד לשיפור הדירוגים של ביטויי המפתח והעלאתם לראש תוצאות החיפוש. מדובר בתהליך שכולל כמה שלבים ופעולות חשובות שמשפרות את השימוש באתר ומבססות את המוניטין של המותג מול גוגל. כל אלו גורמים לגוגל לדרג בעצמו את האתר בראש תוצאות החיפוש, ועל כן מדובר בתוצאה אורגנית. בעל האתר בעצם לא משלם לגוגל כדי שיציג את האתר שלו בתוצאות הראשונות, אלא מוודא שהאתר שלו טוב מספיק מכל מיני בחינות כדי שגוגל יראה באתר שלו כתוצאה הרלוונטית ביותר, ויעשה זאת בעצמו.

אם תרצו לשמוע על ההבדלים עוד קצת מפי מומחית, בסרטון הבא מציגה גילי ברוך-קלייסט, מנהלת מחלקת SEO בחברת Rego Marketing, את ההבדלים בין שני הסוגים.

 

 

על הנייר אפשר לסווג את שתי הדרכים הללו כ"דרך קצרה ויקרה", או כ"דרך ארוכה וזולה": הקידום האורגני דורש תהליך ארוך יחסית שנבנה לאורך זמן, אך ייתן תוצאות איכותיות לטווח ארוך יותר (ועל כך נדבר בהמשך). קידום ממומן לעומת זאת יעלה לכם לא מעט וייתן תוצאות מיידיות, אך יש לו חסרונות אחרים שעליהם מיד נדבר.

יתרונות הקידום האורגני

אמינות

רוב הגולשים בגוגל מכירים את המודעות הממומנות, אבל נוטים יותר לבחור דווקא בתוצאות האורגניות. הסיבה לכך היא שהגולשים סומכים יותר על הבחירה של גוגל מאשר מודעה שמוצגת בפניהם בתמורה לכסף, גם אם היא עונה על הצרכים שלהם באופן מיידי. הקידום האורגני בעצם מקדם את האתר באופן אמין, ולא נמצא בראש תוצאות החיפוש בתמורה לתשלום. יש לכך קשר ישיר לסעיף הבא.

כמות גבוהה של הקלקות

הסטטיסטיקה מוכיחה שבזכות האותנטיות שהן משקפות, תוצאות אורגניות מקבלות יותר הקלקות ולכן הן מסוגלות לייצר יותר המרות ורווחים. מדובר ביתרון שעומד לרשות העסק לטווח הארוך, ולא מביא תוצאות רק בטווח המיידי.

החזר השקעה

ככל שהקידום האורגני ממשיך להיות עקבי ויעיל, הוא יביא גם להחזרי השקעה יציבים לטווח ארוך. זה אומר שהכסף שהשקעתם בקידום, ההמתנה והעבודה הקשה שתשקיעו באתר לא ירדו לטמיון, אלא יביאו תמורה שמתבטאת ברווחים.

התקדמות קבועה בדירוגי האתר ושמירה על ההישגים הקיימים

הקידום האורגני מצריך תהליך עבודה ארוך אך מתגמל. אתר שמבוסס על מערך אורגני טוב יצליח לשפר עם הזמן את הדירוגים שלו באופן משמעותי, יגרום לגוגל לראות בו אתר איכותי ורלוונטי יותר ויותר וימקם אתכם בסופו של דבר בתוצאות המובילות. כל מה שנותר הוא לשמור עליהן כך באמצעות תחזוקה שוטפת.

חסרונות הקידום האורגני

תהליך ארוך יחסית שדורש עבודה רבה

הקידום האורגני הוא תהליך ממושך, מורכב ולפעמים גם סיזיפי, שמצריך לפחות כמה חודשים והרבה מאוד סבלנות עד שיניב פירות.

תחרות רבה

בכל ענף יש מספר ביטויי מפתח שהתחרות עליהם קשה ואגרסיבית. אלה הם ביטויים חיוניים למספר גדול של בעלי אתרים ועסקים מתחום זהה לשלכם, וככל שהביטוי תחרותי יותר, כך הסיכוי שלו להגיע לעמוד הראשון קטן. עם זאת, עדיין אפשר להגיע לתוצאות הראשונות, ומומחה בקידום אורגני יצליח לעשות זאת. חשוב להדגיש את הסעיף הקודם, ולזכור שמדובר בתהליך ארוך יחסית.

האלגוריתם המתעדכן של גוגל

גוגל משפרים ומפתחים עוד ועוד את האלגוריתם שקובע את דירוגי האתרים השונים. למען האמת, איש לא יודע בוודאות מוחלטת על מה בדיוק הוא מתבסס. אם האתר שלכם לא עומד בפרמטרים שגוגל קובע, דירוג האתר שלכם ייפגע. לכן חלק משמעותי מעבודת הקידום הוא להתעדכן באופן שוטף ותדיר בעדכונים שגוגל מפרסמת, כדי לא לפספס פרטים שישאירו אתכם מאחור. מקדם אתרים טוב יידע על דבר כזה עוד לפני שיתחיל, ויידע לבצע בקרה, לעלות על ירידות במיקומים במהירות ולבצע פעולות שונות שיחזירו לאתר את המיקומים הגבוהים שלו.

יתרונותיו הקידום הממומן

תנועה מיידית של גולשים לאתר

היתרון הגדול של הקידום הממומן הוא התוצאה מיידית: הוא מביא גולשים ולידים לאתר באופן מהיר יותר. התהליך פשוט ביותר ודורש מכם השקת קמפיין, קביעת תקציב והגדרת הביטויים הרלוונטיים – המודעה תמוקם במהירות בראש תוצאות החיפוש, והגולשים יתחילו לזרום.

חשוב לזכור שגם רימרקטינג נחשב לחלק מהקידום הממומן, שמזהה את הגולש שנכנס לאחרונה לאתר שלכם ו”עוקב אחריו” כדי לפרסם שוב את האתר.

שליטה מוחלטת

הקידום הממומן מאפשר לכם לנווט את המודעה על פי הנוסח שאתם קובעים, מילות החיפוש שמתאימות לכם והקישור שאליו יופנה הגולש בהקלקה. זו שיטה מעולה לכל מי שרוצה להפנות את הגולש שלו מיידית לדף נחיתה, עמוד מוצר מסוים לרכישה, מבצע מוגבל בזמן, הרשמה לכנס ועוד.

אין השפעת אלגוריתמים

להבדיל מהקידום האורגני, לקידום הממומן אין שום השפעה על מיקומים ולכן גוגל לא יגביל אתכם על פי פרמטרים מסוימים.

טרגוט קהל היעד הרלוונטי

הקידום הממומן מאפשר לטרגט את המודעה לפי קהל היעד ספציפי. ניתן ליצור קמפיינים על פי מיקום גאוגרפי, גיל, מין, תחומי עניין ואפילו לפי גלישה דרך דסקטופ או מובייל. זו דרך טובה להגיע לקהל הנכון, מבלי לשלם על קהל לא רלוונטי. כך לדוגמה, אם יש לכם מכבסה באשדוד, אפשר לטרגט אשדודים בלבד ולמנוע מצב של חשיפה לאנשים שמתגוררים בכל מקום אחר, אליהם המודעה לא רלוונטית ולא תוכל ליצור עבורכם לידים.

חסרונות של קידום ממומן

ה-חיסרון: עלויות גבוהות

קידום ממומן הוא טכניקת קידום יקרה למדי שבה כל מודעה תעלה לכם לא מעט. ככל שהביד (התעריף שגוגל מציע בהתאם לתחרותיות של הביטוי) גבוה יותר, כך העלויות יעלו. נוסף על כך, קמפיין שלא תוכנן היטב לא רק יעלה לכם הרבה כסף, אלא גם לא יניב תוצאות.

דרושה מומחיות והבנה בתחום

כל עולם הקידום הממומן מחייב ידע וניסיון בתחום, ולכן צריך מנהל קמפיינים בעל הסמכה או ניסיון בנושא. אפשר ללמוד איך לעשות את זה לבד, אבל זה יצריך מכם כסף וזמן רב שלא בהכרח ישיגו את המטרה.

צורך בתחזוקה ובבדיקות שוטפות

את הקמפיינים חשוב לבדוק באופן קבוע, לשפר, לעקוב ולנטר. זהו מינוס עצום בקרב בעלי עסקים, משום שזו פעולה שתגזול זמן רב מזמנם במהלך היום, מידי יום, ובעצם מונעות מהם מלעסוק במשימות השוטפות שלהם בעסק.

אז באיזו שיטה כדאי יותר להשקיע?

לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה. הקידום הממומן משפר מאוד את ההמרות ויגדיל את התנועה לאתר שלכם. לעומת זאת, הקידום האורגני ישפר את דירוג האתר לאורך זמן, יוודא שהאתר שלכם יהיה איכותי יותר ויקבל את אמון הגולשים מהר יותר משום שגוגל בחר בו בעצמו.

אז כשאתם חושבים באיזו שיטה כדאי לבחור, חשוב לעשות זאת בחוכמה ובהתאם למטרה שאותה רוצים להציג. וההמלצה היא לבצע דווקא שילוב. ניתן להתחיל בקמפיין ממומן שייתן את הבוסט הראשוני, ולאחר מכן לצאת לדרך עם קידום אורגני שיתחזק את התוצאות לאורך זמן ויבצע את כל הפעולות שלא יכול היה לבצע הקידום הממומן. התנועה הראשונית תישמר, המוניטין יתחיל להיבנות והקידום האורגני ידאג שגוגל לא ישכח את זה. לא בטוח שהשיטה הזו תתאים לכל סוג עסק (כל מקרה לגופו), ולכן כדאי למצוא את הדרך לאזן בין הקידום האורגני לממומן, כאשר הדגש הגדול יותר יתבצע על הקידום האורגני בטווח הארוך.

חשוב לזכור שלקידום האורגני יתרון מסוים שאין לקידום הממומן: הוא לא רק יביא לכם את התנועה וישמר את התנועה שקמפיין ממומן (אם היה) הביא, אלא הוא גם יכניס תנועה איכותית ולאורך זמן. כל עוד מקדמים את הביטויים הנכונים לאתר מבוסס וידידותי למנוע החיפוש, הדירוג ישתפר פלאים וישיג תוצאות. קידום אורגני שמבוצע כהלכה יכול להשתלט על מספר גדול של תוצאות בעמוד הראשון ובכך לאותת לגולשים שמדובר באתר הטוב ביותר למה שהם חיפשו, שמכיל את כל המידע שהם חיפשו.

גם כאן מציגה גילי ברוך-קלייסט, מנהלת מחלקת SEO בחברת Rego Marketing, מספר המלצות שיעזרו לכם להחליט מתי כדי להשקיע בקידום אורגני ומתי בממומן.

 

 

ולסיכום – טבלה קצרה שמציגה את היתרונות והחסרונות בין השיטות.

קריטריון קידום אורגני קידום ממומן
אמינות גבוהה – הגולש סומך על הבחירה של גוגל באתר הרלוונטי ביותר עבורו. בינונית – רוב הסיכויים שהגולש יבחר בתוצאות האורגניות ולא בתוצאות הממומנות.
כמות הקלקות גבוהה – התהליך יביא יותר תנועה לאתר לאורך זמן וישפר את המוניטין שלו כך שייראה אמין יותר בעיני הגולשים. בינונית – הקידום הממומן יכניס גולשים בטווח המיידי, אבל באחוזים נמוכים מהקידום האורגני.
החזר השקעה ההשקעה תחזיר את עצמה לאורך זמן עם הגדלת התנועה והקליקים באתר. ההשקעה תיתן תוצאות מיידיות, אבל לטווח הארוך לא תהיה השפעה ולכן הכסף מושקע רק לתוצאות בטווח המיידי.
שימור תוצאות לאורך זמן התוצאות נשמרות לטווח ארוך. התוצאות מיידיות בלבד כל עוד המודעות באוויר. מהרגע שהן יורדות, אין להן השפעה יותר.
אורך התהליך תהליך ארוך יחסית שיניב תוצאות לאחר מספר חודשים. תהליך שמניב תוצאות בטווח המיידי לאורך התקופה שבה רוצים להשקיע בכך, אך הן לא נשמרות לאחר מכן.
השפעה של עדכוני גוגל הקידום האורגני מושפע מהעדכונים ויכול להיפגע. מקדם אתרים טוב יכול להתמודד עם זה ולבצע פעולות לתיקון. לא מושפע מעדכוני גוגל.
עלויות משתנות בהתאם להיקף העבודה הנדרשת. גבוהות יחסית.
תחרות תחרות קשה שמצריכה עבודה מדוקדקת וחכמה מצד מקדם האתרים. יכול לעמוד בתחרות כל עוד מטרגטים את הביטויים הנכונים לקהל היעד המטורגט.
ביצוע העבודה על ידי מומחה חובה. מקדם אתרים טוב הוא המפתח להצלחה בתהליך, והוא יכול להבטיח לכם את התוצאות הטובות ביותר לאורך זמן. גם כאן דרושה עבודה של מומחה שמכיר את תחום הקידום הממומן. מדובר כאן בניצול חכם של התקציב בטווח הזמן שהוקדש לקמפיין.
צורך בתחזוקה שוטפת יש צורך בתחזוקה שוטפת, אך ההיקף שלה תלוי באתר עצמו ובהיקף העבודה שכבר נעשתה בו. יש צורך בתחזוקה שוטפת לצורך ההצלחה, וכדי לא לפגוע באפקטיביות של המודעה בזמן הקמפיין.
שליטה יש שליטה בקידום האורגני, אך מדובר בתהליך שמורכב מהרבה תהליכים ולא תמיד תקבלו את התוצאות שאתם רוצים באופן מיידי. יש שליטה מלאה בדברים, ותוכלו לטרגט את קהל היעד הרלוונטי על הביטויים הרלוונטיים באופן מיידי.

קידום ממומן ואורגני יכולים להתברר כיעילים במיוחד עבור עסקים ולקדם את האתר שלהם בתוצאות החיפוש, אך חשוב להיות ממוקדי מטרה ולבחור בדרך שתשרת אותה על הצד הטוב ביותר. איזון בין השניים יוכל גם לתרום לאתר, אבל חשוב לבחור באנשי מקצוע שיבצעו עבורכם את העבודה על הצד הטוב ביותר, עם ההבנה העמוקה ביותר בנושאים האלו וכמובן עם ליווי אישי שיעזור לכם לצלוח את המסע הזה עד השגת היעד – התברגות בראש תוצאות החיפוש.

סיוון איציקוביץ'

מנהלת מחלקת התוכן בחברת ReGo. בת 27, בעלת תואר ראשון בלשון עברית ובספרות עברית, ובעלת ניסיון רחב בכתיבת תכנים יצירתיים בנושאים מגוונים ומקצועיים. אוהבת את המילה הכתובה, מכירה בעל פה את כל כללי השפה העברית, ובעלת רגישות מסכנת חיים לשגיאות כתיב. אוהבת במיוחד בעלי חיים, ולא מפספסת אף הזדמנות למשחק טוב בפלייסטיישן.

התגובות שלכם

  • אסף בנימיני
    17.05.2022

    אל: "rego.co.il". הנדון: קישורים לאתר. א.ג.נ. ברשותי האתר https://disability5.com/ שנבנה במערכת של wordpress.org-ומאוחסן בשרתים של siteground.com. אני מחפש אתרים ברשת האינטרנט, מהם ניתן להעתיק קישורים לאתר שלי שעוסק בתחום של אנשים עם מוגבלויות-וזאת כמובן באופן חוקי, ללא הפרה של זכויות יוצרים, ללא תשלום ושגם יעזור לקידום האתר שלי במנועי החיפוש השונים. אני מעוניין במידע אודות אתרים כאלו-שכולל את שמותיהם ודרכי יצירת קשר עימם. בברכה, אסף בנימיני, רחוב קוסטה ריקה 115, כניסה א'-דירה 4, קרית מנחם, ירושלים, מיקוד: 9662592. מספרי טלפון: בבית-02-6427757. נייד-058-6784040. פקס-077-2700076. נ.ב. 1)מספר הזהות שלי: 029547403. 2)כתובות האי.מייל שלי: 029547403@walla.co.il ו-: asb783a@gmail.com ו-: assaf197254@yahoo.co.il ו-: a32assaf@outlook.com ו-: ass.benyamini@yandex.com ו-: assaf002@mail2world.com ו-: assaffff@protonmail.com ו-: benyamini@vk.com ו-: assafbenyamini@163.com

    תגובה
  • אבירם
    17.02.2022

    מאמר מקצועי ביותר!

    תגובה
  • אורי ששון
    15.02.2022

    מאמר מצויין. קמפיין לידים הופך לתחום מורכב מאוד, במיוחד לאור העובדה שפייסבוק מזיזה את הגבינה בכל היבטי הטירגוט ומורידה קטגוריות מטירגוט. החזר השקעה משתנה מתחום לתחום. ליד סגירה בתחום הנדלן יכול לאפשר את המשך הפעילות לכל החודש. גם אם היו 500 לידים שלא נסגרו. לעומת זאת, תכשיטן שסגר עסקה על טבעת יהלום ב-3000 שקלים ובדרך קיבל 500 פניות ב-50 שקלים לפניה ואף פניה לא הניבה מכירה, לא יכול להמשיך לפרסם. אין נוסחאות קסם בעניין הזה. רק להשתפר ולהציע ללקוח הצעות בעלות ערך מוסף. לדעתי, זה מחזיר את הכדור למגרש התוכן והקריאטיב. אם המשפך השיווקי מכיל תוכן עשיר בערך רלוונטי ללקוח, יש סיכוי טוב יותר לסגירת עסקה. אני קורא אתכם בקביעות ואתם בהחלט גוף מקצועי שתורם רבות בידע שלו לענף השיווק הדיגיטלי.

    תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.