מחקר מילות מפתח: כך תבצעו אותו באופן מושכל

מחקר מילות מפתח - כך תבצעו אותו באופן מושכל

גם אם כל תותחי הקידום העריכו לפני חמש או עשר שנים שעד לשלב זה כל בעלי העסקים והאתרים ידעו כל מה שצריך בנוגע לעולם הקידום, גוגל לא מפסיקים להתחדש, הקהל לא מפסיק להשתנות וגם המקוריות האישית שלכם חייבת להיות בתנועה.

לכן צריך שוב ושוב לרענן את כל הטריקים והטכניקות המופלאים לביצוע מחקר מילים מושלם וגם להכיר עוד כמה רעיונות אפקטיביים שלא חשבתם לבצע קודם והם לא דורשים יותר מידי מאמץ.

רגע לפני, מהו מחקר מילות מפתח? (הפינה לחדשים)

מחקר מילות מפתח הוא הא’-ב’ של קידום האתרים (גם אורגני וגם ממומן) ובלעדיו אי אפשר להתחיל לטפס בתוצאות בגוגל. כן, גם אם יש לך תוכן מעולה וכן, גם אם האנליטיקס שלך נותן בינתיים נתונים די משביעי רצון. בשורה התחתונה – אתם חייבים את הבסיס כדי להגדיר על מה נשען הקידום שלכם וגם כדי להתחיל לבנות תוכנית עבודה מסודרת עד ההגעה לכל היעדים שלכם. אם לא תדעו מהם הביטויים הכי חזקים ורלוונטיים לכם באופן אישי וסתם תניחו שאתם צריכים לעשות בדיוק מה שהמתחרים עושים, תפספסו חלק די מהותי בקידום ויכול להיות שכבר בעתיד הקרוב זה ישפיע לרעה על כל מה שקורה באתר.

מחקר מילות מפתח טוב לא צריך להיות ארוך עד לרמת הכאב ראש. לא בטוח שכל 400 השורות באקסל באמת ישמשו אתכם לאורך הזמן (בטוח שלא) ורצוי להיכנס לפרופורציות קצת יותר מדויקות. מצד שני, אי אפשר לצמצם את המחקר שלכם לכדי 10-20 ביטויים בלבד שאתם רצים עליהם כל הזמן. זה צריך להיות באמצע. בפרופורציה. והכי חשוב – מותאם באופן אישי מאוד לאתר והעסק שלכם.

צריך שהמחקר יקח בחשבון את היקף התחרות הקיימת בתחום ומונחים ספציפיים, את התקציב הקיים ואת היכולת להישאר דינמי וגמיש על פי הצורך. אתם אמורים בסופו של דבר להפיק טבלת אקסל בסיסית לגמרי, שכוללת רשימה של כל מילות המפתח הרלוונטיות ורשימה המראה את נפחי החיפוש הממוצעים לכל ביטוי כזה מידי חודש.

מקדם אתרים מקצועי ומנוסה צריך לדעת להכין מחקר מילים גולמי (כזה שיש בו גם מאות או אלפי מונחי חיפוש) ולדלות ממנו אך ורק את מה שרלוונטי לקמפיין ולעבודת הקידום, שוב, בהתאם לתקציב: אין שום טעם להתעקש על ביטוי תחרותי ויקר מאוד אם הוא עלול לשרוף לכם את כל התקציב או דורש תהליך עבודה של תקופת זמן ארוכה מידי (שנה וחצי שנתיים). במצב כזה תמיד עדיף להתמקד בביטויים פחות תחרותיים.

מחקר מילות מפתח כך תבצעו אותו באופן מושכל

קידום אתר: אז כמה זמן זה באמת לוקח?

האמת היא שאי אפשר לתת תשובה חד משמעית לנושא הזה וזה תלוי מאוד בענף הקידום (יש ענפים שמילות המפתח הרלוונטיות שלהן הן סופר תחרותיות. רק תראו מה קורה כשמנסים להריץ חיפוש על מנעולן או פורץ רכבים). בנוסף, זה תלוי לא פחות במילות המפתח שמקדמים וגם “נקודת הפתיחה” של הלקוח: לפעמים הוא לא מתחיל את תהליך הקידום מול המקדם מאפס וכבר יש לו קידום שנעשה בעבר ולפעמים הוא גם לא ממש משתף פעולה (או מוכן לשתף פעולה) עם תהליך ארוך מידי, כך שתיאום הציפיות מולו חשוב מאוד.

חלק מהביטויים יכולים להגיע תוך כמה חודשים לעמוד הראשון, אבל ביטויים אחרים מאותו ענף יגיעו לשם כעבור שנה.

מחקר המילים שלכם צריך לקחת בחשבון את כל התחומים שבהם הלקוח מתעסק ואת עולמות התוכן שקשורים אליו, את המונחים התחרותיים, הלונגטיילז (Longtails – ביטויי זנב ארוך) וכל מונח “צדדי” שאפשר להשיג בו זינוקים לטווח קצר.

תחשבו יצירתי

מעבר לכל הסוגיה הטכנית של איך מבצעים מחקר מילים ובאילו כלים כדאי להשתמש, צריך גם להפגין קצת יצירתיות. לחשוב מעבר לקופסה הצרה שהלקוח אולי הגדיר לכם לגבי ענף התוכן שלו ולחשוב על דרכים למצוא עוד מונחים טובים שיכולים לקדם אותו. אתם מנסים לחשוב קודם כל מה הגולש מחפש ואיך לספק לו אותו ולא רק מה הלקוח מחפש או רוצה להשיג.

חיפוש מילים חכם מבין שאין שום טעם בלהתעקש על דחיסה של אותה מילת מפתח לתוך האתר, גם אם היא מאוד מאוד רלוונטית. נניח שיש לכם צימרים בצפון ואתם משתמשים שוב ושוב בביטוי: “צימרים בצפון” – זה לא ימצא חן בעיני גוגל ויסתמן אצלו בצורה גרועה.

במקום, אפשר לחשוב על הטיות, מילים דומות או נרדפות, יחיד ורבים כדי להעשיר את הביטויים שממלאים את האתר שלכם. כך למשל הביטוי: “רשלנות רפואית בניתוח” יכול להיות גם “תביעת רשלנות בניתוח” או “רשלנות רפואית אחרי ניתוח”. השתמשו גם בהטיות של מילים לועזיות בעברית ואנגלית ואל תגבילו אותן רק לצורת כתיבה אחת (בלאק פריידי, סמארט טיוי וכד’).

הגיוון חשוב ויאפשר לכם להישען גם על ביטויים שהם לאו דווקא ראשיים, אבל עם סיכוי מעולה להביא טראפיק גדול ואיכותי.

על נפחים ותובנות

אז הוצאתם מחקר עם מאות מילות מפתח, מה הלאה?

עכשיו זה הזמן לבחור מתוכם את כל הביטויים הטובים והנכונים לקידום יזום ואגרסיבי, למרות שלא רק הם עומדים להתקדם. איך זה? מפני שככל שהאתר שלכם מכיל את התוכן שאנשים מחפשים, כך יגיעו אליו מאלפים ומאות אלפים ביטויים שונים. אם יש אלף ואחת דרכים לחפש, נהוג לומר שאתר טוב, באמת טוב, יכיל לפחות אלף.

בחירת מילות המפתח החזקות צריכה להיות לא רק על סמך נפח החיפושים שכל ביטוי נהנה ממנו, אלא גם הפוטנציאל של הביטוי לקידום (כלומר, עד כמה הוא ישיג את המטרות של האתר), עד כמה הלקוח תופס אותו כרלוונטי, כמה הביטוי ממוקד או רווחי, האם מדובר במונח “מידע” (למשל: “איך לטגן ביצה”) או מונח “כלכלי” (למשל: “מקדם אתרים מומלץ”), כמה תחרות יש על הביטוי הזה, האם זה ביטוי עם תוקף (כמו למשל: “סוף עונה”) ועוד.

יאללה לפרקטיקה – כלים ורעיונות טובים למחקר המילים היצירתי

עד כה דיברנו על תכנונים לקראת המחקר ואיך לחשוב באופן טוב, מגוון ויצירתי על כל מילות המפתח שהאתר יכול להפיק מהם תועלת. אמנם יש בחוץ שפע אדיר של כלים לקידום שאפשר לקרוא עליהם המון אצלי במדריכים, אבל הפעם בחרתי להתמקד רק בכלים ובפעולות שידגדגו לכם את ההשראה והערך המוסף, לאו דווקא בתוכנות הכבדות והחשובות.

השלמה אוטומטית של גוגל

מקלידים מילה או שתיים ורואים לאן גוגל לוקח אתכם משם. אפשר ליצור מזה אחלה ביטויים לזנב ארוך, שאילתות טובות לגולשים ובכלל, אוצר בלום של ביטויים ששום כלי מילות מפתח לא מסוגל להציע. אולי יש לביטויים האלה כרגע כלום מבחינת נפח החיפושים, אבל הם מספקים ערך עצום לגולש, שאם תכניסו אותם גוגל ישדך ביניכם לגולשים באהבה ומהר. מצד שני, אין פה באמת אינדיקציה לנפח החיפושים האמיתי ולא ניתן לבדוק בשיטה הזו כמות גדולה מידי של מילות מפתח, כי זה אומר שתצטרכו לשבת שעות על גבי שעות ולהקליד עוד ועוד מילים.

החדשות הטובות הן שיש כמה כלים שיאפשרו לכם לדלות השלמות מגוגל אוטומטית. השניים הפייבוריטים הם keywordtool.io שתומך במנועי חיפוש אחרים ורשתות חבריות ו-Ubrsuggest. המתקדמים יכולים לפנות ל- Scrapebox שעושה את זה באופן מקצועי יותר, אך התוכנה בתשלום חד פעמי.

Google Trends

זה לא בדיוק כלי לחיפוש מילות מפתח, אבל הוא יעיל מאוד לאתרים ועסקים שרוצים לאבחן מגמות בחיפושים. ובעברית פשוטה – לכאן מגיעים כשרוצים לראות מה אנשים מחפשים בזמן האחרון סביב נושאים מסוימים, מה גולשים מקלידים מבחינה אקטואלית ועל מה כולם מדברים. אפשר להסיק מזה אחלה של תובנות לקמפיין החדש שלכם.

Search Console

גם הוא כלי של גוגל, אבל מאפשר לחפש מילות מפתח בדיעבד וכאלה שדרכן הגיעו לאתר שלנו. אפשר ליצור מזה עוד שפע רעיונות לדפים חדשים, פוסטים ומילות מפתח, אבל גם קל מאוד לעלות על נקודות לשיפור באתר עצמו. למשל אפשר לגלות ביטוי שמביא ים של חשיפה, אבל בגלל שהתיאור מטא שלו לא ממש מושך, אחוזי הכניסות לדף נשארים נמוכים.

תשאלו את הגולשים/ הלקוחות

נכון שלא תמיד יש לזה זמן ומשאבים, אבל אין טוב יותר מהשיטות הישנות כדי למקסם יעילות. אם יש לכם קהל עוקבים בפייסבוק למשל, זה נפלא אם תשאלו אותם מה הם מחפשים. אם יש לכם קהל לקוחות, זרקו להם לינק לסקר שמופיע באתר. עודדו את החבר’ה שלכם ברשימת התפוצה לענות על שאלה ולקבל קופון. כל רעיון כאן תופס והקסם יעשה את שלו. מעבר לזה שתרוויחו עוד מידע ששום תוכנה לא מסוגלת עדיין לעשות (עדיין לא הומצא הכלי שקולע בול למחשבה האנושית) תקבלו גם מוניטין מעולה וגם עוד דרך לשמור על קשר עם הקהל הפוטנציאלי שלכם.

זחילה באתר המתחרים

אתם יכולים לגלוש לבד לאתרי המתחרים כדי להבין באילו ביטויים הם משתמשים, אבל אין באמת צורך לעבוד כל כך קשה. תוכנת screaming frog תעשה עבורכם את אותה העבודה די מהר. אתם יכולים לקבל את כל כותרות הדפים של אותו אתר (Meta Titles) על ידי העתקת קישור פשוטה לתוך התוכנה.

שילוב ביטויים

אתם יכולים ליצור ביטויים חזקים מאוד אם רק תשכילו לשלב בין שני ביטויים לביטוי אחד. איך זה עובד? אם למשל יש לנו עסק לקייטרינג, אפשר ליצור שלוש רשימות נפרדות:

  1. רשימה שכוללת את מה שהלקוחות רוצים: קייטרינג חלבי, קייטרינג בשרי, קייטרינג צמחוני וכד’.
  2. רשימה שכוללת את אופי הלקוח: קבוצה, עובדים, משפחה, יום הולדת, בטבע, חינה
  3. רשימה שכוללת את האזורים או הערים שבהם אנחנו פועלים

אז מה עשינו? בנינו רשימת מילים שמתמזגות זו לזו בכיף וכל שנשאר לנו הוא להפוך אותן לביטוי. למשל: קייטרינג צמחוני לעובדים בירושלים. אמנם לא תמיד כל הביטויים מתחברים וכל עוד יש אותיות חיבור וסמיכויות זה אפילו מתקבל לא טוב, אבל כשזה עובד זה נפלא ויוצר מילים פשוטות ויצירתיות בקלות.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים שאולי יכולים לעניין אותך

מאמרים נוספים
שאולי יכולים לעניין אותך

השארו מעודכנים!

הרשמו לניוזלטר שלנו ותהיו בעניינים

רוצה להגיע למקום ראשון בגוגל?

השאר פרטים ומייד חוזרים!

רוצה להגיע למקום ראשון בגוגל?

השאר פרטים ומייד חוזרים!