כולם רוצים לראות את האתר שלהם בעמוד הראשון של גוגל. ואחרי שמגיעים לעמוד הראשון של גוגל, השאיפה היא כמובן לכבוש את המקום הראשון והנכסף ולהופיע בתחילת תוצאות החיפוש. אם שאלתם את עצמכם פעם איך זה קורה ואיך גוגל מחליטה את מי לשים קודם ולמה יש אתרים שהיא ״אוהבת״ יותר, אז המאמר הזה נועד לעשות לכם קצת סדר ולענות לכם על כל סימני השאלה האלה.
אין פה קסמים, את המקום הראשון כובשים בהתמדה ועבודה קשה ויש כמה דברים בדוקים ומוכחים שיוכלו לקחת אתכם לשם. אבל לפני הכל, חשוב להבין עקרון אחד פשוט והוא זה שצריך להנחות אתכם מכאן והלאה בכל פעולה שתבצעו. אם אכן תיישמו אותו, המצב של האתר שלכם ישתפר פלאים. מוכנים לזה?
לגוגל אין רגשות. היא לא אוהבת אתרים. והיא לא מחליטה את מי לשים קודם. זהו, אמרנו את זה.
גוגל היא רובוט, היא אלגוריתם, היא מנוע שעובד על פי כללים מובנים, האלגוריתם אמנם משתנה מפעם לפעם אבל עדיין מדובר באלגוריתם. גוגל לא נכנסת לאתרים ואומרת ״אהבתי את הרקע בכחול נייבי, זה אתר שבא לי לשים במקום הראשון״. לא. זה לא עובד ככה.
אז עכשיו אתם מבולבלים, ובצדק, כי אם גוגל לא מחליטה מי מקום ראשון בגוגל, אז מי כן מחליט מי מקום ראשון בגוגל? והתשובה היא – אתם (אתם הגולשים, לא אתם בעלי האתר).
אתם אלה שמשתמשים באתרים ומקיימים איתם אינטרקציה. אתם אלה שמחליטים האם זה אתר שאתם רוצים לשרוף עליו שעתיים או אתר שתצאו ממנו אחרי שניה. אתם אלה שמחליטים האם מה שקראתם היה כל כך מועיל שאתם רוצים לשלוח את הלינק לחבר כדי שגם הוא יוכל להנות מהתוכן. אתם אלה שמחליטים איזה אתר היה לכם הכי נוח לשימוש וקל להתמצאות ולכן בו ביצעתם את הרכישה. בקיצור, אתם, הכל אתם.
אתם אלה שגוגל מנתחת את הפעילות שלהם ולפי זה היא יודעת האם אתר מסויים ראוי להיות ראשון בגוגל או שהוא יותר מתאים לעמוד 20.
ויש סיבה שהתעכבנו על זה, ומה שבעצם רצינו להגיד, זה שכל עוד תשימו את המשתמש בראש סדר העדיפויות וכל עוד תחשבו איך אתם הופכים את החוויה הגלישה שלו למועילה יותר, נעימה יותר, ערכית יותר ומספקת יותר – כך האתר שלכם יוכל להתקדם לעבר המקום הראשון בגוגל ולהנות מבולטות וחשיפה נרחבת.
אז אם תספקו זרימה שתשאיר את המשתמש זמן רב באתר,
ואם תספקו תוכן ערכי ומקורי שיש בו ערך ויגרום למשתמש לשתף את הלינק,
ואם תקפידו להיות עדכניים ורלוונטיים,
ואם תצרו חווית משתמש טובה שלא תגרום למשתמש לברוח לאתר אחר,
אז, כנראה, תוכלו להשיג את המטרה שלכם.
איך עושים את זה? בשביל זה אנחנו כאן:
איך תוכלו להיות מקום ראשון בגוגל?
1. תוכן איכותי ורלוונטי בכמות מספקת
התוכן הוא המלך, והסיבה שהוא הגיע למעמד המכובד בו הוא נמצא היא די פשוטה – תוכן איכותי אחראי על הרבה אותות חיוביים שהמשתמש משדר לגוגל. כשהתוכן טוב וערכי, יש התכנות לכמה דברים, שימו לב:
- בראש ובראשונה, התוכן הוא זה שבאמצעותו המשתמש בכלל הגיע לאתר (מילות מפתח)
- כשהמשתמש באתר ומוצא תוכן טוב – זמן השהייה גדל
- אם הוא מגלה עניין הוא ממשיך הלאה לעמודים נוספים ומקיים אינטרקציה עם האתר
- אם הוא ממש אהב את מה שקרא – יש פוטנציאל לקבלת קישורים גם מאתרים אחרים
- ואם התוכן רלוונטי ומתעדכן לעיתים קרובות – הסיכוי שהמשתמש יחזור לבקר – גדל ושהערך שהגולש יקבל ממנו, גבוה יותר.
לכל אלה גוגל מייחסת חשיבות גבוהה ואתרים שמספקים חווית תוכן טובה למשתמש – הם אתרים שגוגל נותנת להם עדיפות.
אז איך מתקדמים לעבר המקום הראשון בעזרת תוכן?
- כתבו תוכן ערכי, עמוק ואיכותי. בעשו מחקר מתחרים זריז על מילת המפתח שעליה תרצו לכתוב ובדקו את המאמרים שכתבו המתחרים שלכם. המטרה שלכם כעת, היא לכתוב טוב יותר מהם, מעניין יותר מהם ואם אפשר – אז גם ארוך יותר מהתוכן שמופיע אצלם. ככלל, כדאי מאד לכוון למאמרים של 800 מילים ומעלה, גם כי זה בערך סדר גודל של כמות מילים שמספקת ערך וגם כי ככל שהמאמר יהיה ארוך יותר – המשתמש יבלה יותר זמן באתר (בהנחה וכתבתם מעניין ולא חיפשתם איך למשוך עוד מילים בכוח!).
- שלבו את מילת המפתח ביחס של 1% מסך המילים בטקסט (כלומר, אם כתבתם 1,000 מילים, מילת המפתח צריכה להופיע במאמר כ-10 פעמים). זה אמור לקרות באופן טבעי, אבל רק ודאו שאכן עשיתם זאת והחמנעו ככל האפשר משילוב של מילות מפתח בצורה כפויה ולא זורמת. זה הכי SEO של 2010!
- חלקו את המאמר שלכם לתתי כותרות, פסקאות ובולטים. הקפידו על מרווח שורות של לפחות 1px ועל מרווח גדול יותר בין פסקאות. הוסיפו גם תמונות, אייקונים ועזרים ויזואלים שישברו את הרצף של הטקסט. התוכן צריך להיות מזמין, ידידותי וקל לסריקה. נסו לקרוא את התוכן ולראות אם “נעים לכם בעין” כשאתם קוראים, או שאתם מקבלים סחרחורת…
- הוסיפו קישורים לעמודים פנימיים (רלוונטיים!) כדי לתת לקורא המלצות קריאה נוספות באתר שלכם.
- עדכנו את התוכן מדי פעם. מאמר שכתבתם לפני שנה לא בהכרח יהיה רלוונטי להיום ולכן ערכו אותו מחדש, הוסיפו שינויים וציינו בתחילת הפוסט את תאריך העדכון.
והדבר הכי חשוב – אל תכתבו במטרה לכתוב. תכתבו במטרה לספק ערך אמיתי והקפידו שזה יהיה המאמר המקצועי, המקיף, המעניין והאיכותי ביותר שיש ברשת.
2. קישורים חיצוניים
קישורים חיצוניים (הפניה מאתר אחר אל האתר שלכם) הם סוג של עדות לגוגל על כך שהאתר שלכם “טוב”. כל אתר שמקשר לאתר שלכם, גם אם לא מעמוד הבית אלא מעמוד אחר שמקבל תנועה – מהווה עוד סממן לגוגל לכך שהוא צריך להעריך אתכם יותר. הקישורים עשויים להיות גם הם פועל יוצא של תוכן טוב ואיכותי. כי אם באמת הצלחתם לעזור למשתמש, הוא יעריך את זה וישמח להפיץ את הידע הלאה. זאת הדרך האופטימלית להשיג קישורים חיצוניים כי היא לא דורשת מכם לעשות שום פעולה מעבר והיא למעשה תגמול על המאמץ והעבודה הרבה שהשקעתם ביצירת תוכן איכותי. אבל לפעמים לוקח זמן להשיג קישורים בצורה טבעית ונרצה לתת קצת דחיפה. גוגל העידה שהיא מייחסת חשיבות עליונה לשני דברים – תוכן וקישורים. אז מי שרוצה להיות מקום ראשון בגוגל – יצטרך לעשות מאמצים בעיקר בשני הכיוונים האלה.
אם אתם רוצים להאיץ את התהליך ולהתקדם כמה שיותר מהר, המתנה ל״קישורים טבעיים״ היא לא הדרך. תצטרכו להתאמץ קצת יותר:
- נסו ליצור שיתופי פעולה עם בלוגרים בנישות משיקות לשלכם. חשוב שזה יהיה בלוג סמכותי, אמין וכזה שנחשב בתחומו. הציעו לכתוב עבורו פוסט אורח בתמורה לקישור.
- בחרו פוסט שאתם גאים בו והתחילו להפיץ אותו כמה שיותר – רשימת תפוצה, קבוצות פייסבוק, פורומים – נסו להגדיל את החשיפה אליו ככל האפשר. ככל שיותר אנשים יקראו את המאמר – כך הסיכוי שהם יפיצו אותו הלאה גדל.
- בצעו החלפת קישורים (לא עם מתחרים!) – הציעו קישור תמורת קישור.
- ותמיד האופציה של קניית קישורים מאתרי סמכות נמצאת על השולחן. רק הקפידו שאתם קונים קישור מאתר שהוא מספיק חזק ועוצמתי, כי אם זה לא יהיה המצב – בזבזתם את הכסף. כאן תוכלו לראות דוגמה למאמר סקירה בתשלום אשר נקנה עבור לקוח וכולל קישור חיצוני לאתר שלו.
- במידה ויש לכם שיתופי פעולה עם גורמים ממשלתיים, חברות בינלאומיות, אתרי חדשות – אלו אתרים שהקישורים בהם יהיו מוערכים הרבה יותר בעיניי גוגל.
- ניתן לקשר אל תוכן באתר שלכם גם מערכים מויקיפדיה – אבל חשוב לוודא שאתם עושים זאת על פי כללים על מנת שויקיפדיה לא יסירו את הקישור. סמכו עלינו – הם עושים זאת.
יש עוד המון דרכים להשיג קישורים, אלה העיקריות. זכרו שאין גבול ליצירתיות וכל שיתוף פעולה שעולה על דעתכם ויכול להסתיים בקישור הוא מבורך. יחד עם זאת, אל תספימו ואל תעשו שום דבר שעלול להיראות לא טבעי. גוגל יודעת להעניש את מי שמנסה להתחכם. אל תנסו להתחכם.
שנחזור אליכם עם מידע נוסף?
בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים ולא חופרים 🙂
3. חווית משתמש UX
אז הסכמנו שהמטרה העיקרית שלנו היא לגרום למשתמש להישאר כמה שיותר זמן באתר שלנו ולספק לו חוויה מהנה ומועילה. כדי שזה יקרה, יש כמה דברים שנרצה לדאוג להם:
- מהירות אתר – אנחנו כבר לא בשלב שהמשתמשים מגלים סלחנות כלפי אתרים איטיים. הרגישות שלנו למיידיות רק עולה עם הזמן ואתר שיקח לו יותר משניה להיטען, הוא אתר שעלול להבריח את המבקרים. זה נשמע מאוד דרמטי, אבל כשבמרחק קליל נמצאות כל כך הרבה אלטרנטיבות אחרות – תהיו בטוחים שלא יהססו לנסות אותן. אתר קל ואינטואיטיבי שנטען במהירות הוא הכרח ואתם צריכים לעשות כל שביכולתכם כדי לגרום לזה לקרות.
בתור התחלה, הריצו בדיקת מהירות בכלי המעולה הזה של גוגל. לאחר שתעתיקו את הלינק, גוגל תסרוק את האתר שלכם ותתן לו ציון:
כאן לדוגמא, אתר מסויים שבדקתי קיבל ציון 86 עבור המהירות שלו ואפשר לראות שהוא נמצא בקבוצת הדירוג השניה, על סף השלישית. כלומר, יש הרבה מה לשפר. מה שטוב בכלי הזה של גוגל, הוא שאפשר לקבל דוח מפורט על הדברים שאפשר וצריך לשנות כדי להעלות את הציון:
- קישורים פנימיים – קישורים חיצוניים הם חשובים אבל קישורים פנימיים חשובים לא פחות. הם מספקים מידע נוסף למשתמש, מעודדים אותו לקיים אינטרקציה, לעבור בין הדפים ולבלות יותר זמן באתר, מה שמגדיל את זמן השהיה. מעבר לכך, הם מסייעים לזחלן של גוגל לסרוק את האתר בקלות ולהגיע ליותר עמודים. בניגוד לקישורים חיצוניים, קישורים פנימיים תלויים אך ורק בכם והמשימה כאן היא פשוטה יותר – הכניסו קישורים פנימיים למאמרים שלכם וקשרו למאמרים רלוונטים, בחרו את העמודים החשובים לכם ביותר וקשרו אליהם מהפוטר, הקפידו לשלב דפים חשובים בתפריטים וכן הלאה.
- עדכון תכנים – חווית משתמש טובה פירושה גם תוכן עדכני ורלוונטי ודברים שנכתבו לפני שנה כנראה שהשתנו מאז יותר מפעם אחת. כשמשתמש נכנס לאתר ומגלה בו פוסט מלפני שנה הוא עלול לחשוב שהמידע כבר התיישן והוא יצא ויחפש מאמר עדכני יותר. התוצאה – יחס נטישה גבוה. כניסה לאתר ויציאה זריזה מבלי שבוצעה איזושהי פעולה – זה סממן בעייתי בעיני גוגל. כדי להימנע מהמצב הזה, הקפידו לעבור על התכנים ולעדכן אותם אחת לכמה זמן. הקפידו לכתוב בראש הפוסט את תאריך העדכון כדי שהמשתמש ידע שהתוכן רלוונטי עבורו. בנוסף, גם הטייטל והדסקריפשן שיוצגו בגוגל צריכים להציג את המידע העדכני ביותר. לדוגמה:
בתמונה תוכלו לראות טייטל ודסקריפשן המותאמים לשנה, ועמוד שקיבל את התוצאה הגבוהה והטובה ביותר (תוצאה 0). ואם תוצאה 0 מעניינת אתכם – תוכלו לקרוא גם על זה במאמר אחר אצלנו.
- התאמה למובייל – זה נראה כמו משהו ברור מאליו אבל מסתובבים בינינו לא מעט אתרים שמספקים חווית משתמש מזעזעת מהמובייל. אל תהיו כאלה. כנראה שרוב התנועה שלכם מגיעה משם. תבדקו אותנו.
אפשר לומר שאלה שלושת הדברים העיקריים שבהם צריך להתמקד אם אתם רוצים להיות מקום ראשון בגוגל. עליהם בנוי ומבוסס הקידום האורגני. זה כמובן לא נגמר כאן, אבל כאן זה בהחלט מתחיל. מעבר לכך, מומלץ גם לבצע מחקר מתחרים, כי רק ברגע שתדעו מה המתחרים שלכם עושים – תדעו גם מה אתם צריכים לעשות כדי להיות טובים מהם ולעקוף אותם. ובנוסף, כדאי גם להריץ פקודת cache: כדי לבדוק שאין משהו שמונע מגוגל לזהות את התוכן שלכם. זה נראה ככה:
בסרגל שיפתח לכם, בחרו ב״גרסת טקסט״:
זאת הדרך לוודא שגוגל אכן רואה וסורקת כל מה שרלוונטי וחשוב באתר שלכם. טקסט שמופיע על תמונה הוא טקסט שגוגל לא מצליחה לסרוק ואתם תגלו את זה כשתריצו את הפקודה בשורת החיפוש.
אז זהו, כל אלה יתנו לי את המקום הראשון בגוגל?
הם יתנו לכם בוודאות את הכיוון לשם. אם תיישמו את הדברים האלה – דעו שאתם בדרך הנכונה. תוכן, קישורים וחווית משתמש טובה הם הדרך להתקדם בתוצאות החיפוש. יחד עם זאת, חשוב לזכור שאתם לא פועלים לבד. יש לכם מתחרים שגם הם נאבקים מדי יום על המקום הראשון בגוגל וככל שהסביבה תחרותית יותר – כך המשימה תהיה מורכבת יותר. מעבר לכך, אתרים מסוימים סוחבים איתם בעיות טכניות שמונעות מהם להתקדם ולאחרים יש שגיאות בקוד שיש צורך לנקות ולסדר.
דוגמאות לבעיות בתשתית אתר לא תקינה:
מצטערים מראש אבל כאן נרחיב פחות, מהסיבה הפשוטה שהיכולת שלכם לטפל בבעיות אלו מוגבלת ללא ליווי מתכנת וחברת SEO שתזהה את הבעיות באמצעות הכלים המתאימים. כאשר עובדים עם חברת SEO, מתבצע תהליך אופטימיזציה טכנית שמטפל באופן ממוקד ויעיל בכל הבעיות עד ליישור קו מלא של האתר. במקרים רבים זה מביא לעליה משמעותית בדירוגים אפילו לפני שמתחילים באופטימיזציה ממוקדת לביטויים.
- טיפול לא נכון בכפל תוכן בעמודים וקניבליזציה ביניהם.
- בעיות באבטחת האתר
- תגיות canonical לא תקינות
- תגיות כותרת לא תקינות
- הפניות 301 מיותרות או שרשור הפניות
- שגיאות כיסוי ב Search console
- שגיאות web core vitals ב search console
- קובץ robots.txt שאינו מותאם לעמודים שהאתר צריך לחסום
- אתרים רב לשוניים שבהם השפה הוטמעה באופן שגוי
- מפות אתר שהוגשו באופן לא תקין לגוגל או שיש בהן בעיות
- כפילות עמודים והופעת עמודים לא רצויים בתוצאות החיפוש
- עמודי 404 ש”מבריחים גולשים”
- בזבוז תקציב זחילה באתר על ידי קישורי 301 ו 404
אם אתם מרגישים שעשיתם הכל ושום דבר לא זז, כדאי להיעזר ביועץ קידום אתרים מקצועי ומנוסה שיבדוק את האתר מבפנים ויוכל לעלות על בעיות שלא נראות לעין. זאת יכולה להיות נקודת תפנית שאחריה פתאום הכל יראה לכם קל יותר.
שאלות נפוצות
כמה עולה להיות ראשון בגוגל
יש כמה דרכים להגיע למקום הראשון בגוגל. אפשר להריץ קמפיין ממומן ולשלם לגוגל כל יום תמורת בולטות וחשיפה. ואפשר לעשות קידום אורגני, כלומר, לבצע סדרת פעולות שמשפרת את ביצועי האתר ומביאה אותו להתקדם בתוצאות החיפוש לאורך זמן ובצורה יציבה מבלי לשלם על כך לגוגל. בשני המקרים, יש גורמים רבים שמשפיעים על המחיר ולכן התשובה תשתנה מאתר לאתר.
איך אפשר להיות ראשון בגוגל?
בהנחה ואין לאתר שום בעיות נסתרות (ענישה מגוגל, שגיאות בקוד, כשלים טכנים) – יש מספר פעולות שתוכלו לבצע בעצמכם כדי לשפר את הדירוגים ולהתקדם אל עבר המקום הראשון. תוכן, קישורים וחווית משתמש טובה הם הדברים העיקריים שגוגל שמה לנגד עיניה ואם תקפידו עליהם לאורך זמן – התוצאות לא יאחרו לבוא. על כך פירטנו במאמר
כמה זמן לוקח להיות מקום ראשון בגוגל?
קידום אורגני הוא תהליך מתמשך ועל פי גוגל לוקח בין 4 ל-6 חודשים עד שאפשר יהיה לראות תוצאות ראשוניות. כדי להגיע למקום הראשון, כנראה שתצטרכו לחכות קצת יותר. כמה יותר? גם כאן התשובה משתנה ותלויה בהרבה גורמים: כמה מתחרים יש, כמה הביטוי תחרותי, כמה מקצועי ומנוסה המקדם שאיתו אתם עובדים, כמה חזקים הקישורים שהשגתם וכן הלאה. הסבלנות משתלמת במקרה הזה, כי בניגוד לקידום ממומן, התוצאות שתשיגו באמצעות קידום אורגני יהיו יציבות ותוכלו להנות מהן לאורך זמן.
מה צריך לעשות כדי להיות ראשון בגוגל?
התשובה הפשוטה היא שצריך להיות טובים יותר מהמתחרים. מי שיבצע מחקר מתחרים מקיף ידע בדיוק מה החולשות של המתחרה ומה צריך לעשות כדי לנצל אותן ולגבור עליו. לאורך זמן, השיטה הזאת מוכיחה את עצמה ואם אכן תתמידו ותשקיעו, אתם תצליחו לעקוף את המתחרים ותתקדמו אל עבר המקום הראשון. כדי להבטיח שגם תשארו שם ותמשיכו להוביל, חשוב להקפיד מאד על תוכן איכותי, קישורים חזקים וחווית משתמש טובה.
כמה עולה להיות ראשון בגוגל
יש כמה דרכים להגיע למקום הראשון בגוגל. אפשר להריץ קמפיין ממומן ולשלם לגוגל כל יום תמורת בולטות וחשיפה. ואפשר לעשות קידום אורגני, כלומר, לבצע סדרת פעולות שמשפרת את ביצועי האתר ומביאה אותו להתקדם בתוצאות החיפוש לאורך זמן ובצורה יציבה מבלי לשלם על כך לגוגל. בשני המקרים, יש גורמים רבים שמשפיעים על המחיר ולכן התשובה תשתנה מאתר לאתר.
איך אפשר להיות ראשון בגוגל?
בהנחה ואין לאתר שום בעיות נסתרות (ענישה מגוגל, שגיאות בקוד, כשלים טכנים) – יש מספר פעולות שתוכלו לבצע בעצמכם כדי לשפר את הדירוגים ולהתקדם אל עבר המקום הראשון. תוכן, קישורים וחווית משתמש טובה הם הדברים העיקריים שגוגל שמה לנגד עיניה ואם תקפידו עליהם לאורך זמן – התוצאות לא יאחרו לבוא. על כך פירטנו במאמר
כמה זמן לוקח להיות מקום ראשון בגוגל?
קידום אורגני הוא תהליך מתמשך ועל פי גוגל לוקח בין 4 ל-6 חודשים עד שאפשר יהיה לראות תוצאות ראשוניות. כדי להגיע למקום הראשון, כנראה שתצטרכו לחכות קצת יותר. כמה יותר? גם כאן התשובה משתנה ותלויה בהרבה גורמים: כמה מתחרים יש, כמה הביטוי תחרותי, כמה מקצועי ומנוסה המקדם שאיתו אתם עובדים, כמה חזקים הקישורים שהשגתם וכן הלאה. הסבלנות משתלמת במקרה הזה, כי בניגוד לקידום ממומן, התוצאות שתשיגו באמצעות קידום אורגני יהיו יציבות ותוכלו להנות מהן לאורך זמן.
מה צריך לעשות כדי להיות ראשון בגוגל?
התשובה הפשוטה היא שצריך להיות טובים יותר מהמתחרים. מי שיבצע מחקר מתחרים מקיף ידע בדיוק מה החולשות של המתחרה ומה צריך לעשות כדי לנצל אותן ולגבור עליו. לאורך זמן, השיטה הזאת מוכיחה את עצמה ואם אכן תתמידו ותשקיעו, אתם תצליחו לעקוף את המתחרים ותתקדמו אל עבר המקום הראשון. כדי להבטיח שגם תשארו שם ותמשיכו להוביל, חשוב להקפיד מאד על תוכן איכותי, קישורים חזקים וחווית משתמש טובה.