קידום אתרים: ממומן או אורגני?

אנשים רבים תוהים איך הכי כדאי לקדם את האתר: בצורה אורגנית או דרך קמפיין ממומן?

למרות שגם קידום אורגני וגם קידום ממומן הן בסופו של דבר שתי שיטות סופר יעילות לקידום האתר והגדלת התנועה שלו, מדובר בשני תהליכים כל כך שונים, שאי אפשר באמת להשוות ביניהם.

הרי מה תשיבו לנו אם נשאל אתכם את השאלה הבאה: האם כדאי לקנות יונדאי i30 או פרארי 488?

מובן שאלו שתי מכוניות שיוכלו לקחת אותנו ממקום למקום, אבל כל עוד האחת היא משפחתית והשנייה רכב ספורט יוקרתי, אין באמת מקום להשוואה ביניהן, משום שהן משרתות שני צרכים שונים.

ובחזרה לענייננו – קידום אורגני וממומן הם שני תחומים שמטיבים עם האתר וגם משלימים זה את זה, אך כל אחד מהם מבוצע בתהליך שונה לחלוטין וגם נועד כדי להגשים מטרות שונות (אילו מטרות בדיוק? ההסבר ממש בהמשך המאמר). זה לא שאפשר לוותר על אחד מהשניים, אבל מיד תגלו שהאחד מצריך הרבה יותר עבודה שמתגמלת את האתר בדירוגים גבוהים והחזר השקעה יעיל לטווח הארוך והאחד מהם רק מחדד את הסיכויים שזה יקרה לטווח הקצר.  

מהם ההבדלים בין אורגני וממומן?

קידום אתרים אורגני (SEO – (Search Engine Optimization נועד לשיפור הדירוגים של ביטויי המפתח בתוצאות החיפוש, בכל פעם שהגולשים מחפשים אותם או ביטויים דומים להם.

הממומן לעומתו (PPC – Pay Per Click) הוא שיטת הפרסום הנפוצה במנועי חיפוש, שלפיה המפרסם מקים פרסומת שמבוססת על ביטויים או מילות מפתח מסוימות אבל משלם רק על המודעות שמשתמשים הקליקו עליהן.

על הנייר אפשר לסווג את שתי הדרכים הללו כ”מסלול קצר ויקר” ו-“מסלול ארוך וזול”: כדי לבצע קידום אורגני, תצטרכו להשתמש בעיקר בתוכן אופטימלי עם תהליכי מעקב על מילות המפתח הרלוונטיות ויישומן באתר במגוון דרכים. מובן שלשיטה הזו יש גם סוגיה כלכלית מפני שמאחורי כל קידום אורגני משובח יושב מקדם אתרים ששווה את הסכום החודשי שאתם משלמים לו, אבל כל עוד אתם מבצעים בעצמכם את הקידום, לא גוגל ולא התוכנות שעמן תעבדו יצריכו מכם לפתוח ארנקים.

בקידום ממומן, הכסף הוא זה שמדבר והוא כמובן מתרגם את השקלים ששילמתם לתוצאות ובמהירות. המודעות הממומנות מופיעות בראש עמוד תוצאות החיפוש ומסומנות כ”מודעה”, על מנת שהגולש ידע להבדיל בינן לבין התוצאות האורגניות. זוהי טכניקה נפלאה למקסם תהליכים לגבי האתר שלכם, אבל היא כמובן מתבטאת בהרבה מאוד כספים ושוב, פשוט לא יכולה להחליף את הקידום האורגני או להתבצע בכמות גבוהה יותר על חשבונו.

יתרונותיו וחסרונותיו של הקידום האורגני:

אמינות (יתרון): כמה פעמים באמת לחצתם על המודעה הממומנת בראש עמוד התוצאות? הגולשים חכמים ומבינים היטב שמודעה בתשלום מגלמת איזשהו אינטרס והם לא הגיעו לכאן כדי לספק לכם אותו, אלא לקבל מענה פשוט וברור למשהו שהם חיפשו. גם גוגל יודע זאת ולכן נקבע היתרון הבא:

כמות גבוהה של הקלקות (יתרון): הסטטיסטיקה מוכיחה שבזכות האותנטיות שהן משקפות, תוצאות אורגניות מקבלות יותר הקלקות ומכאן שהן מסוגלות לייצר יותר המרות ורווחים. ככל שהקידום האורגני ממשיך להיות עקבי ויעיל, הוא יביא גם להחזרי השקעה יציבים לטווח ארוך.

התקדמות קבועה בדירוגי האתר ושמירה על הקיים (יתרון): הקידום האורגני מצריך תהליך עבודה ארוך אך מתגמל ולא בכדי נשלוף כעת את הקלישאה: “הסבלנות משתלמת”. אתר שמבוסס על מערך אורגני טוב, יצליח לשפר עם הזמן משמעותית את הדירוגים שלו, יגרום לגוגל לראות בו כאתר איכותי ורלוונטי יותר ויותר וימקם אתכם בסופו של דבר בתוצאות המובילות, כשכל שנותר הוא לשמור עליהן בצמרת.

עבודה איטית וסיזיפית (חיסרון): הקידום האורגני הוא ריצה למרחקים ארוכים. זהו תהליך ממושך, מורכב ולפעמים גם סיזיפי, שמצריך לפחות כמה חודשים והרבה מאוד סבלנות עד שיניב פירות.

תחרות (חיסרון) כל ענף סובל מכמה וכמה ביטויי מפתח סופר חשובים שהתחרות עליהם אגרסיבית. אלה הם ביטויים חיוניים למספר גדול של בעלי אתרים ועסקים מתחום זהה לשלכם וככל שהביטוי תחרותי יותר, כך הסיכוי שלו להגיע לעמוד הראשון מתרחק. מובן שאפשר להגיע לתוצאות הראשונות ומומחה קידום עם רזומה עשיר יצליח לעשות זאת בסופו של דבר, אבל שוב אנו חוזרים לסוגיית קצב ההתקדמות, שבה הדברים דורשים הרבה מאוד זמן.

האלגוריתם המתעדכן של גוגל (חיסרון): גוגל משפרים ומפתחים עוד ועוד את האלגוריתם שקובע את דירוגי האתרים השונים ולמען האמת, איש איננו יודע בוודאות של 100% על מה בדיוק הוא מתבסס. ככל שהפרמטרים שגוגל קובע נמצאים פחות ופחות באתר שלכם, המיקומים עשויים להידרדר אחורה. לכן חלק משמעותי מעבודת הקידום הוא להתעדכן בשוטף בעדכונים שגוגל מפרסמת, כדי לא לפספס פרטים שישאירו אתכם מאחור.

יתרונותיו וחסרונותיו של הקידום הממומן:

תנועה מיידית של גולשים לאתר (יתרון): הקידום הממומן מוכשר בלהזרים פנימה את הגולשים ומהר. אתם משיקים קמפיין, מגדירים את הביטויים הרלוונטיים ו…הופ, מטפסים לצמרת הדף הראשון בקלות. גם רימרקטינג נחשב לחלק מהקידום הממומן, המזהה את הגולש שנכנס לאחרונה לאתר שלכם ו”עוקב אחריו” על מנת לפרסם לו שוב את האתר.

שליטה מוחלטת (יתרון): הממומן מאפשר לכם לנווט את המודעה על פי הנוסח שאתם קובעים, מילות החיפוש שבהן היא תופיע ולאן באופן ספציפי מופנה הגולש שמקליק על המודעה. זו פרקטיקה מעולה לכל מי שרוצה להפנות את הגולש שלו מיידית לדף נחיתה, עמוד מוצר מסוים לרכישה, מבצע מוגבל בזמן, הרשמה לכנס ועוד.

אין השפעת אלגוריתמים (יתרון): להבדיל מהקידום האורגני, בממומן אין שום השפעה על מיקומים ולכן גוגל לא יגביל אתכם על פי הפרמטרים החשובים שלו.

טרגוט הקהל (יתרון): ניתן ליצור קמפיינים על פי מיקום גאוגרפי ספציפי, גיל, מין, תחומי עניין ואפילו סוג המכשיר שממנו הוא גולש (נייד או נייח). זוהי דרך טובה להגיע לקהל הנכון, מבלי לשלם על קהל שאיננו רלוונטי. כך לדוגמה, אם יש לכם מכבסה באשדוד, אפשר לטרגט אשדודים בלבד ולמנוע מצב של חשיפה לאנשים שמתגוררים בכל מקום אחר, שלא סביר שיגיעו הנה במיוחד כדי שתטפלו בכביסה המלוכלכת שלהם.

עלויות גבוהות (ה-חיסרון): מדובר בטכניקת קידום יקרה שבה כל מודעה תעלה לכם. וככל שהביד (התעריף שגוגל מציע בהתאם לתחרותיות של הביטוי) גבוה יותר, כך העלויות מתגברות. בנוסף, קמפיין שלא תוכנן היטב עשוי לעלות ביוקר ולא להניב תוצאות.

דרושה מומחיות (חיסרון): כל עולם הקידום הממומן מחייב ידע וניסיון רבים ולכן יש לגייס למלאכה מנהל קמפיינים מוכשר. אפשר גם כאן ללמוד איך לעשות בעצמכם את הדברים, אבל זה יצריך מכם השקעה תקציבית רבה מאוד וכמעט ללא תמורה, כדי לרכוש את הידע והניסיון המתאימים.

אבדן זמן (חיסרון): את הקמפיינים חשוב לבדוק שוב ושוב, לשפר, לעקוב ולנטר. זהו מינוס עצום בקרב בעלי עסקים, משום שהקדשת הזמן למלאכה הזו חולשת על פני שעות ארוכות מידי יום.

אז באיזו שיטה כדאי יותר להשקיע?

למרות שקידום ממומן משפר מאוד את ההמרות ככל שהוא מתמקד במוצרים, אפסיילים ומבצעים, השיטה שתגרום לכם לשפר את דירוגי האתר ולהרוויח ממנו תנועה איכותית חזקה היא קידום אורגני. אמנם בשלב הראשון מדובר בתהליך איטי למדי, אך כל עוד תמשיכו לקדם ביטויים פחות תחרותיים לאתר מבוסס וידידותי למנוע החיפוש, הדירוג ישתפר פלאים וישיג תוצאות מהירות, לא פחות טובות מכל קידום ממומן. קידום אורגני שמבוצע כהלכה יכול להשתלט על מספר גדול של תוצאות בעמוד הראשון ובכך לאותת לגולשים שמדובר באתר הטוב ביותר למה שהם חיפשו, המכיל את כל המידע שהם ביקשו למצוא.

רצוי למצוא את הדרך לאזן בין הקידום האורגני לממומן, כאשר הדגש הגדול יותר יתבצע בכל מקרה על הקידום האורגני. תנועה אורגנית טובה תוכל לבסס יותר ויותר את האתר ואת קהל היעד שלו ולגרום לו לבסס המרות והכנסה יציבים לטווח הארוך.

 

 

 

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

השארו מעודכנים!

הרשמו לניוזלטר שלנו ותהיו בעניינים

רוצה להגיע למקום ראשון בגוגל?

השאר פרטים ומייד חוזרים!

רוצה להגיע למקום ראשון בגוגל?

השאר פרטים ומייד חוזרים!